KUNDALIINIJOOGA

Kundaliinijooga on ikivanha joogamuoto joka tähtää kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Siksi sen tunnetut hyödytkin ovat laajat. Sana jooga tarkoittaa yhteyttä, yhteen palauttamista. Kundaliinijooga vahvistaa kehoa, mieltä ja sielua ja auttaa löytämään tasapainon näiden kolmen välille, jolloin elämänlaatu paranee, jaksamme paremmin ja tiedämme suuntamme ja tarpeemme elämässä. Olemme virkeitä ja motivoituneita. Kundaliinijooga tuo tasapainoa , iloa ja harmoniaa elämään.

Kundaliinijoogaa on harjoitettu mestareiden parissa jo tuhansia vuosia, mutta vasta 1968 Yogi Bhajan alkoi opettaa sitä tavallisille ihmisille Yhdysvalloissa. Nykyään laji onkin saavuttanut alati kasvavaa suosiota ympäri maailmaa sen monipuolisuuden ja lukuisien terveyttä ja onnellisuutta edistävien ominaisuuksiensa vuoksi.

Kundaliinijoogan terveyttä edistävät hyödyt

* Vahvistaa hermostoa

* Notkistaa ja vetreyttää

* Lisää liikkuvutta ja vahvistaa lihaksistoa

* Auttaa stressin hallinassa lievittäen ja poistaen stessiä

* Auttaa selkä ja niska-hartia ongelmiin

* Vastustuskyky paranee

* suorituskyky paranee

* Unen laatu paranee

* Auttaa univaikeuksiin ja helpottaa nukahtamista

* Parantaa ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa

* Puhdistaa kehoa ja sinne kertyneitä epäpuhtauksia

* Auttaa rentoutumaan

* Vahvistaa hengityselimistöä, palauttaa hengityksen rytmin ja vahvistaa hapenottokkykyä.       ( Voi olla avuksi myös kuorsaukseen )

* Lisää elämäniloa ja parantaa elämänlaatua.

* Kehittää koordinaatiokykyä ja keskittymistä

* Lisää iloa ja elinvoimaisuutta.

* Toimii myös kehonhuoltona urheilua harrastajille.

Kundaliinijooga on tietoisuuden joogaa, joka kasvattaa tietoisuuden tasoa, jotta meillä on mahdollisuus oppia tunnistamaan kaikki ne asiat, jotka ovat kokonaisvaltaisen hyvinvointimme tiellä ja opettaa meille keinot näiden esteiden ylittämiseksi terveyden ja elämänlaadun parantamiseksi.

Parhaiten saat käsityksen kundaliinijoogan kokonaisvaltaisista hyödyistä kokeilemalla itse.

Koska me jokainen olemme erilaisia, ja elämme erilaisia elämän vaiheita, kokemuksellisuus auttaa meitä löytämään kundaliinijoogan hyödyt juuri meille itsellemme. Kaikki siis selviää kyllä, kun kokeilet.

Kundaliinijoogan hyviä puolia on myös se, että siinä kehittyy nopeasti ja opettajaltasi saat vastauksia jos mieleesi herää kysymyksiä. Ensimäiselle tunnille tullessasi et välttämättä tarvitse minkäänlaista joogakokemusta , kaiken oppii kyllä. Voit siis tulla aivan ensikertalaisenakin mukaan perustunnille. Pikkuhiljaa oman rytmin löytää kyllä. Kundaliinijoogaa on myös ajan kanssa helppo siirtää kotiharjoitteluun itselleen kun perus asiat on tunneilla opittu. Näin voit helposti harjoitella myös kotona ja tukea kotiharjoittelulla omaa hyvinvointiasi. Toisaalta ryhmän energia on monille harrastajille yksi tärkeä osa harrastusta. Yhteys muihin ihmisiin on iso osa kokonaisvaltaista hyvinvointia.


Kirjoittanut: Jenna Parviainen. Lähdeaineistoa käytetty joidenkin yksityiskohtien tarkentamiseen.

Lähteet: Suomen Kundaliinijoogayhdistys.  Voiman Tie (2016) Seba Books, kirj. Inderjit Kaur Khalsa. 

PERUS / VIIKKOTUNNIT

Perustunnit eli toistuvat viikkotunnit ovat aina kundaliinijoogaa, perustuen Yogi Bhajanin oppeihin. Tunneilla tehdään perustasoinen, vaihtuva Kriya eli harjoitussarja, meditaatio sekä rentoutus.

Tunnit sopivat kaikentasoisille liikkujille joten pääset helposti mukaan ensikertalaisenakin. Studiollamme on mattoja ja vilttejä kaikille.

 Tunnit ohjaa joko Santeri tai Jenna.

Kesto 75 min.

Tervetuloa! 

KUNDALIINI FLOW    !! UUSI TUNTI !!

Flow pähkinänkuoressa:

Flow on optimaalinen kokemus joka vahvistaa onnellisuuden tunnetta. Flow tunneilla tehtävät asanat, lukot, mudrat ja hengitystekniikat perustuvat kundaliinijoogan oppeihin.

Tunnin rakenne:

Tunti alkaa alkulämmittelysarjalla jonka jälkeen siirrytään itse harjoitukseen. Harjoitus tehdään toistuvina sarjoina kehoa kokonaisvaltaisesti käyttäen, jolloin keho ja mieli rentoutuu. Viimeinen sarja tehdään hitaasti ja pehmeästi loppuverryttelysarjana, jotta keho palautuu harjoituksesta. Tunti päättyy loppurentoutukseen ja meditaatioon. 

Flown hyödyt:

Parantaa kehotietoisuutta ja tasapainoa. Vaikuttaa suotuisasti ruoansulatus, verenkierto, hermosto ja hengitysjärjestelmiin. Vahvistaa tuki- ja liikuntaelimiä. Kehittää liikkuvuutta, notkeutta sekä rentouttaa. Kohentaa yleistä terveyttä ja hyvinvointia. 

Huom!

Kundaliini flow tunnin voi täsmä rakentaa tukemaan esim. kuntoutumista tai länsimaisen lääketieteen hoitomuotojen tueksi. (selkävaivat, sydän-ja verisuonisairaudet, hengityssairaudet, liikkumisen ongelmat, jne.) 


SYDÄNMEDITAATIOT

Sydänmeditaatiot ovat oma pieni kokonaisuutensa, joka toteutetaan kolmena kertana kevään aikana. Ajankohdat löydät aikataulut ja hinnasto osiosta. Voit osallistua kaikkiin tai vaikka vain yhteen iltaan. 

Sydänmeditaatio iltoina teemme kevyen alkulämmittelyn lisäksi kolme sydänkeskusta avaavaa ja vahvistavaa meditaatioita. Sydänmeditaatiot palauttavat meidät itsemme äärelle ja auttavat sydänkeskusta avautumaan . Syvä intensiivinen meditaatio on turvallista tehdä ohjattuna . Samat meditaatiot toistetaan syksyn aikana kaikissa illoissa, jolloin on mahdollisuus kokea meditaation vaikutus kokonaisvaltaisemmin ja oppia tietoisemmaksi meditaatioin eduista. Rennossa ja turvallisessa ympäristössä voi myös halutessaan jakaa kokemuksiaan meditaatiosta ryhmän kanssa.  

Meditaatioita on tämän jälkeen helppo jatkaa myös kotona esim. 40 päivän harjoituksena. Illan ohjaa Jenna.

Kesto 75 min.                                   Ryhmäkoko 6 henkilöä





KUNDALIINIJOOGAN ALKEET

Tällä kurssilla tutustumme Kundaliinijoogan perusteisiin ja perusharjoituksiin. Käymme lyhyesti läpi kundaliinijoogan historiaa, harjoituksen tekniikoita kuten hengitys eli pranayama ja lukot eli bandhat ja näiden käyttö harjoituksessa.

Teemme myös perustasoisen Kriyan eli harjoitussarjan, meditaation, hengitysharjoituksen ja rentoutuksen. 

Kurssi on suunnattu kundaliinijoogasta kiinnostuneille sekä aloittelijoille mutta sopii myös pidempään harrastaneille joogaajille. Alkeet ohjaa Santeri.

Kesto 3 tuntia                                    Ryhmäkoko 8 henkilöä



Ilmoittaudu sähköpostilla : anahatajooga@gmail.com

Ilmoita viestiin mille kurssille osallistut, sekä yhteystietosi.  

Maksun voi suorittaa paikanpäällä kortilla tai käteisellä. 



TULEVIA KURSSEJA JA TAPAHTUMIA